مارکت موسیقی

خوانندگان و هنرمندان موسیقی چگونه می‌توانند آهنگ‌هایشان را در اسپاتیفای، ساند کلاد، یوتیوب، اپل و دیگر پلتفرم‌های جهانی آپلود کنند؟

خوانندگان و هنرمندان موسیقی چگونه می‌توانند آهنگ‌هایشان را در اسپاتیفای، ساند کلاد، یوتیوب، اپل و دیگر پلتفرم‌های جهانی آپلود کنند؟

آپلود آهنگ در اسپاتیفای و دیگر پلتفرم‌ها ذیل انتشار رسمی و با حفظ کپی رایت و کسب درآمد، تنها تحت پخش جهانی موسیقی امکان پذیر است. پخش ‌جهانی موزیک برنامه‌‌ای استاندارد با جزییات دقیق است.  که عموماً در صورت عدم همکاری با یک ناشر معتبر موسیقی به خسران مادی و معنوی هنرمندان می‌انجامد.

از این رو، آن چه پیرامون آپلود مستقیم آهنگ‌ها توسط خوانندگان در پلتفرم های جهانی موسیقی گفته می شود. خارج  از برنامه دیستربیوتیگ عملاً امکان پذیر نیست. در ادامه توضیح خواهیم داد. که تقریباً همه پلتفرم های بین المللی موسیقی مانند اسپاتیفای، اپل موزیک، آیتیونز و… از اساس اجازه هیچ آپلودی را به افراد حقیقی (هنرمندان و خوانندگان موزیک) نداده اند.

 و پیرو آن بررسی می کنیم؛ که آپلود موزیک در سرویس‌هایی مانند یوتیوب و ساندکلود نیز، بدون همراهی لیبل‌ها یا پخش کننده ها انتشار رسمی نیست. در واقع نه تنها در رزومه خواننده قرار نمی‌گیرد؛ بلکه شامل درآمد، قوانین کپی رایت نیز نخواهد شد. و احتمال سرقت آثار را بالا می برد.

از سوی دیگر با انتشار موسیقی خارج از برنامه پخش جهانی، عملاً خوانندگان امکان دریافت تیک آبی اینستاگرام و یا ساخت گوگل نالج پنل و… را نخواهند داشت.

آن چه پیرامون آپلود مستقیم آهنگ‌ها بدون استفاده از ناشر در پلتفرم های جهانی موسیقی توسط خوانندگان گفته می شود. خارج  از برنامه دیستربیوتیگ عملاً امکان پذیر نیست.

بیش‌تر پلتفرم های بین المللی موسیقی مانند اسپاتیفای از اساس اجازه هیچ گونه آپلودی را به افراد حقیقی (هنرمندان و خوانندگان موزیک) نداده اند. و در ادامه متن توضیح می‌دهیم؛ آپلود مستقیم موزیک در سرویس‌های انگشت شماری مانند یوتیوب و ساندکلود (که این امکان را به هنرمندان می دهند.) نیز، بدون لیبل‌ها یا پخش کننده ها انتشار رسمی نبوده و شامل پلن‌های کسب درآمد و یا  قوانین کپی رایت نیز نخواهد شد.

شرایط و قوانین پخش جهانی موزیک همیشه در حال به روز رسانی و دگرگونیست!

شرایط پخش جهانی موزیک همواره در حال دگرگونی می‌باشد.‌ جدای از آپدیت‌های درون پلتفرمیِ سرویس‌های استریم و استور  موسیقی که قوانین داخلی آن‌ها را از هم متفاوت و ناهماهنگ می کند. رقابت میان دیستریبیوتر ها به ویژه سایت‌های ضعیف‌تر ریتیلینگ نیز صنعت نشر جهانی موسیقی را غیرقابل پیش بینی نموده است. از این رو، این پست به بررسی شرایط پخش جهانی موزیک تا ابتدای ایپریل 2023 می‌پردازد.

آیا آپلود آهنگ در اسپاتیفای مستقیماً و بدون واسطه امکان پذیر است؟

تاکنون تنها راه پخش موزیک در اسپاتیفای و تقریباً همه پلتفرم‌های بین المللی موزیک انتشار توسط ناشر یا دستریبیوتر(پخش کننده) رسمی بوده و از سوی دیگر باتوجه به ساز و کار فعلی پخش جهانی موسیقی، آپلود مستقیم آهنگ‌ها در اسپاتیفای در آینده نزدیک نیز، امکان پذیر نیست. از این رو تا به امروز، تمامی آهنگ‌های پخش شده در اسپاتیفای یا توسط ناشر بارگذاری شده است. یا سایت‌های پخش کننده.

آپلود آهنگ در اسپاتیفای ؛ یک تیتر مشترک در سایت‌های خبری با دو محتوای کاملاً متفاوت!

از سوی دیگر آن‌چه که توسط برخی از سایت‌های خبری با عنوان آپلود مستقیم موزیک در اسپاتیفای منتشر شده است.  پیرامون امکانات شنوندگان موسیقی در اسپاتیفای است. نه هنرمندان!

درواقع این مطالب به امکان دیگری در بخش آپلود موزیک سرویس استریم اسپاتیفای اشاره دارد. که شنوندگان به کمک آن می‌توانند آهنگ‌هایی که پیش از این در گوشی خود ذخیره نموده‌اند؛ را به لایبرری اسپاتیفای نیز اضافه کنند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که آهنگ‌ها در پروفایل آرتیست اسپاتیفای منتشر می‌شوند نه اکانت؛ که مرتبط با شنوندگان این پلتفرم می باشد!

چگونه می‌توان آهنگ‌ها را در یوتیوب آپلود کرد؟

هر چند آپلود آهنگ در اسپاتیفای و دیگر پلتفرم‌ها بدون ناشر امکان پذیر نیست. اما یوتیوب هیچ محدودیتی برای آپلود موزیک بدون کپی رایت ندارد. ولی آپلود موزیک در چنل شخصی یک خواننده به منزله انتشار رسمی آن نیست.

انتشار جهانی موسیقی در یوتیوب با عنوان “کانتنت آی دی” در تاپیک یوتیوب میوزیک انجام می‌شود. (یوتیوب میوزیک پلتفرم اختصاصی یوتیوب برای موزیک خوانده می‌شود؛ که پس از منحل شدن گوگل پلی، تنها پلتفرم اختصاصی موزیک گوگل نیز به شمار می‌آید‌.)

به کمک کانتت آی دی هنرمندان علاوه بر دریافت کپی رایت می توانند از موسیقی‌های خود کسب درآمد نیز به نمایند.

کانتنت آی دی چیست؟

در تعریف کوتاهی از کانتنت آی دی می توان گفت؛‌ با پخش جهانی موزیک توسط ناشر، شناسنامه‌ای صوتی در یوتیوب موزیک برای آن ایجاد می شود. که با آپلود شدن حتی چند ثانیه از قطعه توسط هر چنلی، شناسنامه آهنگ شناسایی شده و حقوق به صاحب اثر پرداخت می گردد.

جمع بندی:

 با این‌که هنرمندان می توانند مستقیماً آهنگ‌هایشان را در چنل های یوتیوبی آپلود کنند. ولی نه تنها درآمدی ندارند؛ بلکه این نوع از انتشار فاقد قوانین حفظ کپی رایت برای صاحبین اثر می باشد. و احتمال زیادی برای سرقت آثار فراهم می‌آورد.

چگونه آهنگ ها را در ساندکلود آپلود کنیم؟

ساند کلود شاید عجیب‌ترین پلتفرم معروف موسیقی در جهان باشد. غیرقابل پیش بینی، نا معتارف، بد حساب و با رویالتی پایین برای هنرمندان موسیقی!

مدیران ساندکلاد دوست دارند. همه سرویس‌های ممکن را هم زمان ارائه کنند. سرویسی که ملغمه‌ای متناقض از همه پلتفرم‌هاست. شبکه‌ی اجتماعی مانند فیسبوک، سرویس استریم مانند اسپاتیفای، در پروسه تیک آبی مانند اینستاگرام سخت گیر، مانتایز را از یوتیوب کپی می‌کند و در اقدامی شگفت انگیز به دنیای ریتیلر های توزیع موزیک هم وارد می‌شود!

ناشران موسیقی که در حجم بالایی با آرتیست‌ها فعالیت دارند. به خوبی آگاهند؛ در سال‌های پیشین کمترین دریافتی از پلتفرم ساند کلاد بوده است. پلتفرمی کُند که عموماً پس از دلیوری آهنگ با تاخیر بسیاری نسبت به دیگر پلتفرم‌ها آثار را منتشر می‌نماید.

ساند کلود ملغمه‌ای از همه پلتفرم‌ها + ناشرین موسیقی!

درادامه توضیح می‌دهیم؛ هرچند که آپلود آهنگ در اسپاتیفای هیچ وقت بدون لیبل یا توزیع کننده امکان پذیر نبوده؛ ساندکلاد ازابتدا امکان آپلود مستقیم موزیک را در اختیار کاربران قرارداده بود. ولی این نوع از انتشار مانند آپلود موزیک بدون ناشر در یوتیوب، عملاً نه تنها شامل کپی رایت نمی شد. بلکه درآمدی هم نداشت و کارایی در حوزه تیک آبی اینستاگرام، نالج پنل گوگل و… نداشت. تااین‌که ساندکلاد بار دیگر با ورود به دنیای دیستری‌بیوتینگ، فعالین حوزه موسیقی را شگفت زده کرد!

ساندکلاد این روزها علاوه بر این که یک پلتفرم مطرح استریم به شمار می‌آید. به دنیای دیستری‌بیوتر یا توزیع‌کننده‌های موسیقی نیز ورود کرده است.

ساندکلاد با ارائه طرح‌های اشتراک سالیانه پخش جهانی موزیک در چند پلتفرم محدود عملاً در قامت یک دیستری بیوتر موسیقی نیز ظاهر شده است. طرح‌هایی که بی شک پیش از این به ذهن مدیران دیگر پلتفرم‌های موسیقی مانند اسپاتیفای نیز خطور کرده بود. ولی به دلیل رعایت قوائد حرفه‌ای صنعت جهانی موسیقی از ورود مستقیم به آن خودداری کرده بودند.

چرا در سال‌های گذشته ساندکلاد محبوب‌ترین پلتفرم جهانی موسیقی برای کاربران ایرانی بوده است؟

با کوچکترین سرچی مشخص خواهد شد. که در دهه گذشته رقابت اصلی سرویس های جهانی استریم موسیقی بین اسپاتیفای و اپل موزیک بوده است.

ولی ساند کلود علی‌رغم این‌که برخی از سال‌ها حتی در بین ده یا بیست پلتفرم برتر موسیقی جهان نیز قرار نگرفته است؛ محبوبیت زیادی بین کاربران ایرانی دارد!

دلیل اصلی این استقبال، عدم نیاز کاربران به تهیه اکانت پرمیوم و ورود آسان به خود پلتفرم می باشد. از سوی دیگر اهالی حرف‌ای تر موسیقی آگاهند که، پخش موزیک در ساند کلاد بدون اکانت پرمیوم به معنای رویالتی کمتر می باشد!

مشکل بزرگ کاربران ایرانی در اسپاتیفای فیلترینگ این پلتفرم از داخل و تحریم شنوندگان ایرانی از خارج بوده است. که در سال‌های گذشته اختلالات بسیاری حتی برای ورود به بهترین پلتفرم موسیقی جهان ایجاد نموده است. مشکلی که ظاهراً در آینده حل خواهد شد.

ساندکلود پلتفرم نوستالژیک ایرانیان

از سوی دیگر در دهه قبل، ساندکلود به دلیل همکاری با فیسبوک اولین تجربه استفاده از پلتفرم‌های جهانی بسیاری از کاربران ایرانی نیز به شمار می ‌آید.

بیش از یک دهه پیش، کاربران فیسبوک برای شنیدن موزیک به سایت دیگری منتقل می‌شدند. با رنگ پایه نارنجی و نوآوریی که امکان کامنت گذاری براساس ثانیه‌های موسیقی را فراهم می‌نمود!

این روزها همکاری‌های متا و ساندکلود در زمینه آشفتگی و تغییرات پی در پی، به نظر بیشتر از پیش شده است! مجموعه اینستاگرام و فیسبوک نیز مانند ساندکلود، پس از سال‌ها هم‌چنان قوانین مدون و واضحی در پخش جهانی موسیقی ندارند. با یک تفاوت بزرگ این‌روزها متا، رویالتی بهتری نسبت به ساند کلود پرداخت می‌نماید!

اشتراک