برای اجرا هنگام خواندن در یک گروه موسیقی این نکات را رعایت کنید:
۱. لبخند بزنید، بخندید و لذت ببرید.
اگر شما به طور غیر قابل کنترلی زمان خوبی داشته باشید، تماشاگران هم همین حس را پیدا می کنند. شما باید فضا را شاد نگه دارید، سپس هم تماشاگران هم اعضای گروهتان از شما پیروی می کنند. اگر شما لبخند بزنید و خوش بگذرانید به آنها هم خوش میگذرد. حتی برای اجراهای سخت یا زمانی که در حالت ۱۰۰٪ خود نیستید، روش “وانمود کنید تا واقعا به آن برسید” به همه کمک می کند تا زمان بهتری را داشته باشند.
- حتی اجراهای جدی و گروه های هاردکور هم زمانی که روی سن اجرا می کنند سعی میکنند خوش بگذرانند ، پس از اینکه خوش بگذرانید نترسید.
۲. در حرکت باشید مخصوصا اگر در حال نواختن نیستید.
چندتا از خواننده های کلاسیک مانند میک جگر از گروه رولینگ استونز را ببینید، و دقت کنید که او هیچ وقت بدون حرکت یکجا نمی ایستد. برای مبتدیان، یک راه خوب این است که فکر کنید قرار است برای هر نفر در اتاق حداقل یک بار به صورت انفرادی اجرا کنید. پس شما ممکن است به سمت چپ بروید و یک مدتی برای آنها بخوانید و سپس به سمت راست بروید وکمی برای کسانی که سمت دیگر اتاق هستند بخوانید.
- اگر خواننده های پس زمینه دارید برای چند قسمت به آنها بپیوندید تا حس وحدت خود را نشان دهید.
- اگر از میکروفون سیم دار استفاده می کنید اندازه سیم را در زمان تست میکروفون چک کنید تا به صورت اتفاقی آنرا از تقویتگر (امپلیفایر) جدا نکنید.
۳. در خدمت فضای آهنگ باشید، با تقلید کردن از لحن و احساس آهنگ.
اگر در حال اجرای آهنگ های غمگین هستید، اصلا شاید حرکت نکنید. شاید حتی در نظر بگیرید که از یک چهار پایه یا صندلی استفاده کنید، در یکجا ثابت باشید و حس دراماتیک بیشتری را القا کنید. با این حال، برای آهنگ های راک فقط وسط سن یکجا نایستید، حرکت کنید، بپرید و بخوانید جوری که انگار تسخیر شدید.
- چگونه می توانید حالت صورتان را تغییر دهید تا با آهنگ همسان باشد؟ در چه زمانی متن آهنگ احساسی است؟ برا یک درس خوب، خواندن جف تیت(Geoff tate) را تماشا کنید.
- برای یک اجرای واقعا فوق العاده ، می توانید این دو افکت را با هم ترکیب کنید به عنوان مثال ، در آهنگی که با آرامی قدرت پیدا می کند مثل “همیشه نمی توانید به آنچه که می خواهید برسید” اول روی صندلی بشینید سپس با انرژی غیر قابل کنترل از روی آن بلند شوید.
۴. تماشاگران را با لحظه های دست زدن یا خواندن مشارکتی با خودتان همراه کنید.
به عنوان رهبر گروه، شما باید در کنترل باشید تماشاگران را به درون لحظه بکشید و آنها را درگیر در موسیقی کنید. این که این چقدر آسان باشد بستگی به تماشاگران و شوق آنها دارد ولی شما می توانید از چند حیله استفاده کنید:
- دست زدن یا همزمانی آسان است و با هر جمعیتی سازگار است. برای این کار، از گروهتان بخواهید که در یک قسمت ۲-۴ میزان(bar) بیشتر بنوازند، بالای سرتان دست بزنید تا تماشاگران با شما همراه شوند.
- به تماشاگران قبل از اینکه آهنگ شروع شود یک همخوانی ساده یاد بدهید. به عنوان مثال، تهلیل(chorus) آهنگ احتمالا قسمتی دارد که می شمارد ۱،۲،۳،۴،۵. قبل از شروع آهنگ این را به تماشاگران بگویید و ازشان بپرسید که آیا می خواهند در یک آهنگ با گروه همخوان شوند.
- از یک آهنگ کاور شناخته شده استفاده کنید. اجرای آهنگی که همه می دانند به همه اجازه می دهد که با شما همخوان شوند، حتی اگر هنوز گروه بزرگی نیستید. اگر شروع به خواندن کنند احتمال آن بیشتر است که تا آخر در اجرای شما درگیر باشند.
۵. بقیه اعضای گروه را در زمان های ساکت تر معرفی کنید.
در حالی که دارید صدا ها را تنظیم می کنید این روش خوبی برای پر کردن زمان است،یا برای پر کردن زمان قبل یا بعد از رفتن روی سن. یادتان باشد، با اینکه شما چهره ی گروه هستید،شما تنها عضو آن نیستید. زمانی را برای معرفی کسانی که پشت شما هستند بگذارید این همه را خوشحال تر میکند.
- “روی گیتار ما… فوق العاده را داریم… “
- “کسی که ریتم رو نگه میداره…… “
- از اینکه به این معرفی ها پر و بال بدهید نترسید. بگید مال کجا هستند،یک موضوع جالب درباره آنها، یا اینکه مهارتشان را تحسین کنید.
- بعضی از خواننده های اصلی هر شخص را جدا معرفی می کنند. مثلا گیتاریست را بعد از یک تکنوازی پایانی آهنگ معرفی کنید یا درامر را بعد از یک بیت هیجانی درام معرفی کنید.
۶. از کمی بداهه گویی برای همراه کردن تماشاگران استفاده کنید.
یکی از بهترین مثال ها جمله کلاسیک رگی(reggae) و اسکا
“pick it up, pick it up, pick it up!”
است،که برای به جنبش دراوردن گروه و رقاص ها استفاده می شود. خیلی از خواننده ها در یک لحظه از آهنگ از “آره”, “بزن بریم”, “یالا” استفاده می کنند تا انرژی آهنگ حفظ شود.
- از اینکه در موسیقی غرق شوید نترسید این بهترین راه برای غرق کردن تماشاگران در موسیقی است.
۷. در قسمت های تک نوازی عقب بایستید و اجازه دهید اعضای گروهتان بدرخشند.
شما نباید همیشه در مرکز توجه باشید. هر زمانی که یکی از اعضای گروهتان در حال اجرای یک بخش است، عقب بایستید و اجازه دهید تماشاگران به او توجه کنند. حداکثر می توانید او را قبل از اجرا معرفی کنید:
- “بگیر دستت _” روش خوبی برای دادن فرمون به گیتاریست قبل از شروع تکنوازی اش است.
۸. اگر دوست دارید کار خاصی را انجام دهید،یک آلت ضربی ساده بنوازید.
این می تواند با توجه به آهنگ تغییر کند، چون کمی عجیب است که در آهنگ های آرام با انرژی زیاد در حال جنب و جوش باشید. دایره گزینه ی کلاسیک است، از آنجایی که می توانید آنرا همراه با بیت آهنگ به کنار پای تان بزنید. بعضی از خواننده ها با توجه به نوع آهنگ از چوب بلوک،زنگ یا مثلث استفاده می کنند.
- از اعضای گروهتان بپرسید که آیا آهنگ هایی هستند که بتوانید به راحتی روی گیتار آکوستیک یاد بگرید تا بعضی اوقات از آن در اجراتان استفاده کنید.
- اکثرا نیازی نیست که این گیتار را با صدای بلند بنوازید، فقط از آن به عنوان پس زمینه ای آرام استفاده کنید، این کمک می کند که حتی اگر درست هم ننوازید خیلی دیده نشود.
- این به نظر واضح می رسد اما اگر با نواختن یک آلت موسیقی، در حال خواندن، با هم زمان ساختن نوازندگی و آواز به مشکل می خورید از نواختن پرهیز کنید. صدای شما اولویت تان است.
۹. برنامه ریزی از قبل یا استفاده دوباره از بازی ها، حرکات و داستان ها.
اگر تا حالا یک گروه را دوبار در یک تور دیدید متوجه می شوید که این چقدر معمول است. موقعی که بین آهنگ ها داستان خنده داری درباره روزتان برای تماشاگران تعریف می کنید و آنها می خندند، این را در اجرا های دیگر تان تکرار کنید تا ببینید همان واکنش را می گیرید یا نه. حتی می توانید بازی ها و حرکاتی را طراحی کنید تا گروه و تماشاگران به هم نزدیک شوند.
- گفتگوی خنده داری بین شما و اعضای گروهتان هست که جمعیت از آن لذت ببرند؟
- اگر رقصیدن را دوست دارید حرکات یا روتین هایی هست که آنها را هر دفعه تکرار می کنید؟
- برای گروه های هارد راک قسمت های مهم و اوجی هست که از روی سن شیرجه بزنید یا به طور دراماتیک برقصید.؟
11. همانطور که متن آهنگ را می خوانید به آن احساس ببخشید.
خواننده-آهنگ نویسان ، خواننده های کنسرت انفرادی و دیگر هنرمندان که خودشان آواز می خوانند، هنرمندان شخصی و صمیمی ای هستند. هدف شما به عنوان یک خواننده این است که مخاطبان احساس کنند در یک اتاق تنها با شما هستند، این که می توانند سمت عمیقا شخصی و آسیب دیده شما را ببینند.
- قسمتی هست که یک خط را با خشم بخوانید؟ یا یک خط مربوط به قلب شکسته تان را با لرزشی غمگینانه بخوانید؟ چگونه می توانید متن آهنگ را به شیوه ای منحصر به فرد و شخصی بخوانید.
- یک استراتژی خوب این است که درباره هر آهنگ طوری فکر کنید که انگار این اولین بار است که آن را می خوانید. اگر آن را برای یک دوست نزدیک بخوانید او از شما انتظار دارد که چه احساساتی را نشان دهید؟
- با این که او در یک گروه است، اما عملکرد اریک کلپتون را در مورد “Unplugged”، به ویژه آهنگ “Tears in Heaven”، برای خوانندگی با احساس بررسی کنید.
12. از دست ها و طرز ایستادنتان برای وقار بخشیدن به اجرای تان استفاده کنید.
لوسیانو پاواروتی یکی از رسا ترین و درست انجام شده ترین اجرا را دارد، از ژست های بزرگ و حالت چهره احساسی استفاده می کند تا واقعا آهنگ هایش را مجسم کند.این مخصوصا برای آهنگ های او مهم است، زیرا آنها در زبان های مختلف هستند و مخاطب برای فهم آنها نیاز به راهنمایی دارد. هر خواننده ای می تواند از حالت های چهره و طرز ایستادن قدرتمند ولی شخصی او یاد بگیرد.
- حتی اگر در حال نواختن هستید می توانید از دست تان برای اضافه کردن دراما استفاده کنید،با استفاده از حرکات برجسته تر از معمول و اضافه کردن کمی نمایش به اجرای تان.
13. اجرای تان را با حالت یا احساسات حاضرتان هماهنگ کنید.
زمانی که تنها اجرا می کنید فضای بیشتری برای نشان دادن شخصیت تان یا فی البداهه اجرا کردن دارید. یک مثال واضح گام آهنگ است، که می توانید آنرا خودتان تعیین کنید، بدون آنکه نگران باشید که گروه گام تان را دنبال می کند یا نه. اگر پر انرژی هستید سرعت آهنگ را کمی بالا ببرید. اگر آهنگ نیاز به فکر و اندیشه بیشتری دارد سرعت آهنگ را کم کنید.به طور مشابه ، درجه صدای خواندن و نواختن تان می تواند جوری تنظیم شود که به اجرای شما ظرافت ببخشد ، بلند تر برای احساسات واضح و عاطفی و آرام تر برای بخش های عرفانی.
- این همان چیزی است که در آهنگ ها مهم است، زیرا شما می توانید سرعت و حجم را برای ایجاد تنش و تعلیق در زمان اجرا تغییر دهید. به این کار “پویایی” می گویند.
14. مخاطبان خود را در بین آهنگ ها با داستان یا جوک سرگرم کنید .
آنچه شما می گویید با شماست، اما یک قاعده خوب این است که آن را کوتاه و شیرین نگه دارید. نگران نباشید که داستان ها و جملات مشابهی را به کار ببرید، مخصوصا اگر آنها با مخاطبان خوب جواب دهند. چند ایده از چیزهایی که می توانید بگویید عبارتند از:
داستانی در مورد الهامی که برای آهنگ داشتید، یا پروسه ی نوشتن آهنگ.
- جملاتی در مورد جایگاه، محل برگزاری، و یا رویداد.
- یک داستان شخصی از روز تان یا هفته تان.
- پرسش و یا نظر در مورد مخاطبان.
- تشکر و قدردانی برای آمدن و لذت بردن از آهنگ تان.
15. با هر گوشه ای از اتاق ارتباط برقرار کنید.
مطمئن شوید که به سمت هر قسمت از اتاق، رو کنید، بخوانید و نگاه کنید. یک راه خوب برای انجام این کار این است که فقط یک الگوی ساده ایجاد کنید، مانند چرخش به راست و چپ، اما همانطور که بهتر می شوید، روش های طبیعی تری برای آن پیدا می کنید. از چشمانتان برای آوردن مخاطبان به جهان تان استفاده کنید و از این که مستقیم به مخاطبان نگاه کنید نترسید.
- ساده ترین راه برای اسکن کردن مخاطبان این است که به بالای سر مردم در صندلی های وسط نگاه کنید، و از آنجا به چپ و راست نگاه کنید.
16. اجازه دهید موسیقی تان شما را حمل کند.
بهترین روش برای اجرای طبیعی روی صحنه این است که آن را مکررا انجام دهید. هرچه بیشتر در مقابل مردم قرار بگیرید و شروع به اجرا کنید، کل این موضوع بیشتر مثل طبیعت دوم تان می شود و به شما اجازه می دهد تا در هنگام اجرا شخصیت تان را بیشتر و بیشتر نشان دهید. به جای وانمود کردن یا بازی کردن شخصیتی که با آن راحت نیستید، فقط تمرکز خود را بر روی خواندن آهنگ به بهترین نحوی که می توانید، بگذارید. بعد از مدتی حالت صورت و بدنتان به طور طبیعی همراه می شوند.
17. از بازی و اجرای تان فیلم بگیرید و بعدا آنرا تماشا کنید تا ایده هایتان را بهبود ببخشید.
مشاهده و گوش دادن به نمایش های قدیمی تان، بهترین راه برای متوجه شدن دید مخاطبان است ، ببینید کدام بخش ها می توانند پیشرفت کنند. هنگام تماشای خود، سعی نکنید بیش از حد از خودتان انتقاد کنید، زیرا سرزنش کردن خودتان برای اشتباهات کوچک آسان است. در عوض، به مخاطبان توجه کنید. چه چیزی باعث بیشترین تشویق می شود، چه جایی مردم به نظر کمی خسته اند، و چه مدت طول می کشد که آنها به فضای آهنگ بپیوندند؟
مترجم : الناز محمدی