مارکت موسیقی

آرتیست پروفایل یا اکانت؛ بررسی یک اشتباه رایج بین هنرمندان موسیقی

آرتیست پروفایل یا اکانت؛ بررسی یک اشتباه رایج بین هنرمندان موسیقی

ساخت اکانت در اسپاتیفای برای شنیدن موسیقی در این پلتفرم می‌باشد و پروفایل برای انتشار موسیقی درآن، نکته‌ای که همکاران ما در ایران مجوز روزانه به هنرمندان ایرانی گوشزد می‌کنند. و تبدیل به منشاء سوبرداشت‌های بسیاری در فرآیند پخش جهانی موسیقی شده است. پس از همه‌گیری انتشار بین المللی بین اهالی موسیقی در ایران، نوبت به ارتقای آگاهی نسبت به قوانین صنعت جهانی می‌رسد. باوجود ده‌‎ها پلتفرم موزیک که هرکدام قوانین منحصر به فردی دارند. تسلط به جزییات و کلییات این فرآیند به خودی خود دشوارتر نیز می‌شود. در این نوشته، نگاهی به یکی از ابتدایی‌ترین اشتباهات هنرمندان ایرانی پیرامون پخش جهانی موزیک خواهیم داشت. تفاوت اکانت و پروفایل در پلتفرم‌های جهانی و حواشی آن!

  • میشه اکانت ‌هایی که در اسپاتیفای، یوتیوب و… می سازین با جیمیل خودمون باشه؟
  • صاحب اکانتی که برای من در اسپاتیفای ساختین شمایین؟
  • چه جوری می تونم عکس اکانتم در اسپاتیفایم رو عوض کنم؟
  • بعد از این که اکانتمو ساختین، خودم می تونم توش موزیکای بعدیمو آپلود کنم درسته؟
  • درآمدم رو می تونم تو اکانت اسپاتیفایم ببینم؟
  • چرا اکانت اسپاتیفای رو بهم نمی‌دین!
  • دو تا اکانت به اسمم در اسپاتیفای ساخته شده چی کار کنم؟
  • ساخت اکانت در اسپاتیفای چقدر هزینه داره؟

و ده‌ها پرسش‌ از این دست که ذاتاً برپایه عدم گاهی و اشتباه در فرآیند پخش موزیک در اسپاتیفای و دیگر پلتفرم‌ها شکل گرفته‌اند و ما در ادامه به پاسخ برخی از آنان می‌پردازیم:

پروفایل برای هنرمندان و اکانت برای شنوندگان!

به صورت کلی صفحه‌ای که برای هنرمندان در پلتفرم‌هایی مانند اسپاتیفای ساخته می‍‌شود. آرتیست پروفایل نام دارد. و به حساب کاربری که شنوندگان می‌توانند با پرمیوم کردن آن به چندین میلیون آهنگ‌ موجود در پلتفرم، گوش بسپارند اکانت گفته می‌شود. بنابراین موکداً تکرار می‌کنیم که ساخت اکانت در اسپاتیفای تنها برای گوش دادن به موسیقی‌های منتشر شده درآن است.

در ضمن ساخت پروفایل برای هنرمندان در پخش جهانی موزیک کاملاً رایگان می‌باشد. تنها فرق انتشار اولین اثر در زمان بیش‌تری است. که برای ساخت شدن پروفایل در نزدیک به صد پلتفرم صرف می‌شود.

پاسخ به چند سوال پر تکرار

آیا پس از ساخت آرتیست پروفایل در اسپاتیفای مالکیت مادی و معنوی آن در انحصار ایران مجوز خواهد بود؟

خیر؛ ایران مجوز پس از ساخت هیچ‌گونه دسترسی اضافه برسازمانی در این پلتفرم‌ها نخواهد داشت. و هنرمندان می‌توانند با هر ناشر دیگری نسبت به پخش موزیک های بعدی در آن اقدام نمایند. درواقع پس از ساخت پروفایل هیچ‌گونه مالکیتی تا زمان وریفیکیشن آن وجود نخواهد داشت.

آیا پروفایل‌ها در پلتفرم‌های انتشار بین المللی موسیقی با ایمیل خاصی ساخته می‌شوند؟

خیر؛ پروفایل‌ها در مرحله ریلیز آهنگ براساس درخواست ناشر ساخته می‌شوند. و عموماً در مرحله وریفای به یک اکانت شنونده احراز هویت شده وصل خواهند شد.

آیا پس از ساخت پروفایل در پلتفرم‌هایی مانند اسپاتیفای می‌توانیم مستقیماً نسبت به آپلود موزیک‌های بعد در آن اقدام نماییم؟

خیر؛ انتشار رسمی موسیقی در جهان تنها توسط ناشرین و توزیع کنندگان انجام می‌پذیرد. پیرامون این پرسش نوشته‌ای مفصل با عنوان “خوانندگان و هنرمندان موسیقی چگونه می‌توانند آهنگ‌هایشان را در اسپاتیفای، ساند کلاد، یوتیوب، اپل و دیگر پلتفرم‌های جهانی آپلود کنند؟” پیش از این در وب سایت ایران مجوز منتشر شده است. که می‌توانید مطالعه نمایید.

چگونه می‌توان نسبت به ویرایش‌هایی مانند افزودن عکس، اضافه کردن بیوگرافی، گالری تصاویر و… در اسپاتیفای اقدام نمود؟

به صورت کلی تصویر یک پروفایل وریفای نشده در اسپاتیفای، اپل موزیک و پلتفرم‌هایی مانند آن‌ها از کاور آخرین آهنگ منتشر شده در آن به‌روز رسانی می‌شود. از این رو هرگونه ویرایش پروفایل در پلتفرم‌های موزیک نیازمند وریفای خواهد بود.

آیا می‌توان درآمد حاصله از استریم اسپاتیفای را در آرتیست پروفایل این پلتفرم مشاهده نمود؟

خیر، پس از وریفای هنرمندان می‌توانند آنالیز استریم خود را مشاهده نمایند. و با کمک محاسبه‌گر آنلاین ایران مجوز عدد تخمینی درآمد خود را پیش بینی نمایند. اما به دلیل جزییات بسیار و متفاوتی که در محاسبه درآمد ناشی از پخش جهانی وجود و در پست محاسبه‌گر نیز بیان شده، هنرمندان می‌بایست؛ استعلام اصلی درآمد از اسپاتیفای و دیگر پلتفرم‌های خود را از ناشر دریافت نمایند.

هنرمندان

هنرمندانی که با ایران مجوز همکاری می‌کنند
اشتراک